گروه گزارش:درمانگاه تخصصی ثامن الحجج به با حمایت و سرمایه گذاری خیرین یزدی 70 درصد پیشرفت داشته است.

گروه گزارش-مهسا رشتی پور: همه چیز از دارا لشفای دردمندان آغاز شد، زمانی که پیش از انقلاب برای چند سالی افتخار اقامت در جوار امام رضا را پیدا کرد و از نزدیک دید چطور بیمارانی که دیگر هیچ پزشکی امید به بهبودیشان ندارد با چشمی گریان اما پرامید به این حضرت پناه می آورند و با دخیل بستن به پنجره فولادش طلب سلامتی می کنند، حتی گاهی با چشمانش دیده بود که پس از یک سکوت چند ثانیه ای ناگهان چطور صدای فریادهای شادی و پشت سرش صلوات های پی در پی در فضای حرم می پیچد و جمعیت را به سمت خود می کشاند و بعد خبر شفای یک بیمار لاعلاج دهان به دهان می چرخد. شاید هم لمس این اتفاقات از نزدیک ایده ساخت یک مجموعه پزشکی مجهز که نام ثامن الحجج آن را مزین کرده در ذهنش پروراند.

بسیاری از مردم معتقدند دست هایی که کمک می کنند مقدس تر و پاک تر از لب هایی است که دعا می کنند. یادگار یکی از همین افراد است، بانویی که به گفته خودش، بیش از 40 سال از عمرش را در بخش درمان و سلامت سپری کرده و با این تجربه طولانی همواره معتقد است که پیشگیری بسیار بهتر از درمان است، این بانو حتی زمانی که در هلال احمر به عنوان مدرس مشغول شد این اعتقاد را به شاگردانش نیز انتقال داد.

بعد از سالها وی وارد حیطه بیماران کلیوی شد و پس از انقلاب و حدود سال 1365 مجموعه ای را در زادگاهش راه اندازی کرد که این بیماران را تحت حمایت قرار می داد. به گفته خودش، در ابتدای تاسیس تنها 50 بیمار تحت پوشش این مجموعه بودند و حال با گذشت بیست سال و اندی این تعداد  به 1010 نفر افزایش یافته است. یادگار می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون، که تنها 4 ماه گذشته است حدود 95 بیمار کلیوی جدید در یزد تحت عمل دیالیز قرار گرفته اند و این در حالی است که سال گذشته از ابتدا تا پایان سال 136 بیمار دیالیز شدند که این آمار متاسفانه بسیار نگران کننده است.

یادگار سال ها این مجموعه را با جان و دل اداره کرد تا اینکه احساس کرد زمان عملی کردن ایده چند ساله اش فرا رسیده اما در این راه نیاز به کمک داشت پس تصمیم خود را با اطرافیانش در میان گذاشت و خوشبختانه از همان ابتدا توانست خیرین بسیاری را با خود همراه سازد.

وی می گوید: از همان ابتدا تصمیم گرفتم اولویت مجموعه را پیشگیری قرار دهم، اما عملی کردن تصمیمم به تنهایی امکان پذیر نبود تا اینکه گام اول توسط یک خیر برداشته شد، وی در روز تولد امام حسن (ع) قطعه زمینی را در میدان نماز  برای احداث کلینیک به انجمن حمایت از بیماران کلیوی واگذار کرد به دنبال آن نیز خوشبختانه تعدادی از خیرین استان اعلام آمادگی و برای احداث مجموعه شروع به سرمایه گذاری کردند.

به گفته یادگار، سرانجام ساخت این مجموعه با زیربنای 4500 متر آغاز شد و در حال حاضر 70 درصد آن به پایان رسیده است اما متاسفانه تا کنون هیچ کمکی از سوی ارگان های دولتی به این درمانگاه تخصصی نشده است، حتی برخی از مسئولین یک بار هم از این مجموعه بازدید نکرده اند و تمام هزینه ساخت و حتی حمایت های معنوی برعهده خیرین شهرمان بوده است.

وی افزود: این امر در حالی است که مطابق قانون اگر پروژه ای تا 60 درصد پیشرفت داشته باشد دولت موظف به اتمام آن است اما متاسفانه تاکنون هیچکدام از مکاتبات ما با مسئولین نتیجه بخش نبوده است.

موسس درمانگاه تخصصی ثامن الحجج در ادامه با بیان اینکه این سختی ها به هیج وجه مرا ناراحت نمی کند گفت: کاری که برای امام رضا انجام شود جوابش هم با خود آقا است و ما هیچ انتظاری از دیگران نداریم.

یادگار معتقد است: معجزات و کرامات امام رضا (ع) غیر قابل انکار است آن حضرت ضامن آهو شدند بیماران که دیگر جای خود دارد.

وی با بیان اینکه قرار بود این درمانگاه بخش دیالیز را هم در خود جای دهد تصریح کرد:  از سوی دانشگاه علوم پزشکی یزد مطلع شدیم در دو بیمارستان دیگر این بخش به طور کاملا مجهز در حال افتتاح است به همین دلیل تصمیم گرفته شد در این مجموعه تنها به بحث پیشگیری پرداخته شود.

به گفته این بانوی خیر، به یاری خیرین و دولت تدبیر و امید فاز یک درمانگاه که شامل داروخانه، مطب پزشک عمومی، تزریقات و پانسمان است تا شهریور سال جاری و فاز دوم پروژه نیز تا پایان سال 93 به بهره برداری خواهد رسید.

امید است همان طور که این بانوی بزرگوار می گوید با کمک مسئولین تا پایان سال جاری، شاهد بهره برداری از این مجموعه باشیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا